Autor Wątek: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem  (Przeczytany 8964 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline BART

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« dnia: Kwiecień 08, 2012, 14:50:59 »
witam ponownie kochani -

korzystając z wolnego czasu świątecznego , postanowiłem podzielić się jeszcze jednym źródłem informacji , które być może okazać się pomocne
w radzeniu sobie z nieproszonym gościem jakim w naszym życiu jest Fobia Społeczna.

tytuł tego posta , brzmiący dość przewrotnie, wiąże się z książką,
która dostępna jest również w formie audio - niestety po angielsku-

"You are not your brain"

by Jeffrey M. Schwartz - psychologa i terapeutę z Uniwersytetu Los Angeles.

Jego metodę obok tej dr. Richardsa , oceniam bardzo wysoko.

Wyróżnia ją to że jest ona kompilacją dwóch opisanych już w poście - fobia społeczna a pamięć emocjonalne - najefektywniejszych metod terapii, czyli CBT ( terapia poznawczo behawioralna ) i MBSR (oparta na medytacji redukcja stresu).

wszystko opiera się na 4 krokach -

-RELABEL- czyli rozpoznania tego że nasze automatyczne negatywne myśli , emocje i wywołane nimi zachowania są rezultatem fobii społecznej.

- REATTRIBUTE- uzmysłowieniu że powyższe doświadczenia są wynikiem nieprawidłowości funkcjonowania naszego mózgu i nie musimy się z nimi identyfikować .

przypis - (w fobii społecznej chodzi głównie o błędne rozpoznawanie sytuacji społecznych jako sytuacji zagrożenia , które uruchamia mechanizm obrony i ucieczki z ang. fight or flight.)

- REFOCUS - czyli ćwiczenie uwagi - oparte na medytacji budowanie dystansu psychologicznego do treści zawartych w naszych umysłach ,
które często są wynikiem działania fobii społecznej . Dzięki temu treningowi jesteśmy w stanie nauczyć się regulować swoją uwagę
i odwracać ją od treści fobicznych do tych bardziej realistycznych i przystosowawczych , które umożliwiają normalne funkcjonowanie w
w sytuacjach np społecznych.

- REVALUE- wynikające z doświadczenia nabierania dystansu , przewartościowanie myśli i emocji lękowych , jako tych które mają w naszym życiu coraz mniejsze znaczenie.

Jednym z najważniejszych elementów tej terapii jest założenie,
że ludzki umysł ma wyjątkową zdolność do wglądu w swoją treść
i budowania wobec niej dystansu. W wyniku treningu wytwarzamy zjawisko nazwane "Impartial Observer" co po polsku nazwać by można BEZSTRONNY OBSERWATOR.

Ten obserwator w swoim charakterze jest jak cierpliwy , wyrozumiały i współczujący opiekun , który przygląda się i nie identyfikuje z występującymi np w fobii społecznej : automatycznymi negatywnymi myślami (ANTs) , uczuciami i wywołanymi przez nie zachowaniami np: unikania.

Zbudowany w ten sposób dystans psychologiczny , ułatwia nam uzyskanie racjonalnego i dojrzałego obrazu swoich lękowych doświadczeń, jako efektu błędnego działania naszego mózgu .
To nie w pełni sprawne działanie , wywołane jest często z jednej strony odziedziczoną hiper aktywnością ukł. limbicznego szczególnie ciała migdałowatego , a z drugiej doświadczeniami z dzieciństwa kiedy byliśmy krytykowani , ganieni , wyśmiewani i te obciążone balastem stresu wspomnienia zapisane zostały w PAMIĘCI EMOCJONALNEJ -
(więcej na ten temat w poście - fobia społeczna a pamięć emocjonalna).

dla zainteresowanych polecam ściągniecie audiobooka - np z chomika

dr Schwartza , który specjalizuje się głównie w leczeniu obsesji i kompulsji , można zobaczyć w 1szej części filmu dok o neuro plastyczności , kiedy w skrócie pokazane jest to że w istocie mimo ciężkiego stanu i zburzonego funkcjonowania można wyjść na prostą
i żyć normalnie stosując elementy terapii , która mówi:

"nie wierz we wszystko co mówi ci twój mózg"

 :)

film dostępny na youtube - szukajcie -

Changing Your Mind - program Natrue of Things- niestety tylko po angielsku .


pozdrawiam serdecznie

Bart

Offline dekiell

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 82
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 09, 2012, 17:35:21 »
fajne i ciekawe, i właśnie to jest to... ja miewam czasami dni co jestem bez mózgu,a miewam częściej że właśnie tylko z głową... 

Offline Thomas2

  • Z radiem na uszach i wartości swej, w pełni świadomy, świadomy że hej
  • Mityczny użytkownik
  • ********
  • Wiadomości: 5620
  • Keep Calm And Avoid Microbiome Mayhem
Odp: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 12, 2012, 19:54:29 »
Jestem procesem zyciowym czyli poprawna praca swoich narzadow, ktorys pzrestanie pracowac i mnie nie ma. Chyba ze rozmwiamy o zyciu innym niz te na ziemi.

bartek

  • Gość
Odp: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 19, 2012, 11:00:45 »
- REATTRIBUTE- uzmysłowieniu że powyższe doświadczenia są wynikiem nieprawidłowości funkcjonowania naszego mózgu i nie musimy się z nimi identyfikować .

To mi sie najbardziej spodobało  ;D Nie jest to żadna nowa metoda ..to nic innego jak terapia poznawczo-behawioralna. Medytacja w tym przypadku spełnia rolę treningu relaksacyjnego.

Offline Thomas2

  • Z radiem na uszach i wartości swej, w pełni świadomy, świadomy że hej
  • Mityczny użytkownik
  • ********
  • Wiadomości: 5620
  • Keep Calm And Avoid Microbiome Mayhem
Odp: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 24, 2012, 03:41:38 »
No to wogole jest CBT czyli zmiana myslenia o bodzcach, nabranie dystansu do przeszlych wydazen, zdanie sobie sprawy z absurdu odczowanych lękow, zaprzestanie zakladania czarnych scenariuszy.
Nie mniej jednak sa zawody, miejsca sytuacje gdzie dobrze sie czujemy i sa takie gdzie czujemy sie gorzej, wiec powinno sie CBT stosowac do istniejacego zycia albo zmienic je na takie w ktorym jest komfortowo.
Fobie, nerwice biora sie z sytuacji w ktorych doznajemy przykrosci i jestesmy na to zupelnie bezradni. Na podstawie tych przykrych stanow generalizujemy nasze odczucia i budujemy negatywny swiatopoglad. To prowadzi do ciaglego odczowania przykrosci gdy znajdziemy sie w sytuacji opartej na podstawie naszego negatywnego swiatopogladu. Skoro nie moge zmienic swiata to musze zmieniac swoe myslenie o nim zeby sie samemu nie dobijac.
Niestety negatywne doznania jak np. ojiec alkoholik i awantura, sprzyjaja negatywnemu budowaniu obrazu o wszystkich ludziach ktore pozniej prowadza do fobii i nerwicy.
Jak w tym przypadku do kobiety pewnie dzwonila corka tylko jak cos sie dzialo, w waznych sprawach nigdy porozmawiac o pierdolach, stad ona juz wniskowala ze pewnie corka i pewnie cos sie stalo, a tym razem to juz wogole bo nawet nie zdazyla nic powiedziec.
Napewno kazdy jest zdania ze przykrosci ktore zaznal nie sa powodem zeby umierac i zeby cierpialo cialo, zeby sie zle zylo, dlatego CBT jest potrzebna.
Niestety jak pisal pewien wariat Coelho jedni sie ucza z ksiazek inni z zycia, stad potem poglad ze psycholog zawsze wciska sciemy i manipuluje, tym prawie wszytskim psychologom brak zrozumienia rzeczywistej istoty problemu a ktorej ja prawie wszedzie juz napisalem.

Offline nika

  • V.I.P
  • *****
  • Wiadomości: 5026
  • Płeć: Kobieta
Odp: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 19, 2012, 21:59:56 »
Ciekawe ;>
Muszę poszperać tu i tam  <glupek2>
Nie poznajemy dróg, którymi już szliśmy, nasza pamięć przestała funkcjonować. Świat rozpadł się w serię obrazów, których znaczenia nie rozumiemy, i których nie potrafimy połączyć w logiczną całość. Zagubiliśmy klucz do naszego umysłu. A. K.

Offline edit

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Kobieta
Odp: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 07, 2013, 18:00:21 »

"nie wierz we wszystko co mówi ci twój mózg"........PODOBA MI SIĘ!!!!!!

Offline Mikar25

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: you are not your brain - czyli nie jesteś swoim mózgiem
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 09, 2013, 14:48:40 »
Wygląda na to, że mam dobrą lekturę na przyszły tydzień urlopu. Dzięki :)